Saturday 21 January 2012

PETUA UNTUK JERAWAT

Jerawat merupakan salah satu penyakit kulit yang paling tidak disukai terutamanya oleh golongan wanita yang sangat-sangat mementingkan kecantikan. Adakalanya, kita telah mencuba pelbagai produk kecantikan dari yang murah hingga ke mahal, tapi tetap tidak berkesan untuk menghilangkan jerawat.

1. MENCUCI WAJAH 2 KALI SEHARI

 Mencuci wajah 2 kali sehari akan membantu menghilangkan minyak di permukaan kulit kita. Jika kita jarang membersihkannya, maka bakteria penyebab jerawat akan hidup subur di wajah kita. Namun ingat..jangan mencuci wajah apalagi menggosok wajah secara berlebihan kerana ia akan meningkatkan minyak "sobaceous" yang dapat menyebabkan masalah kulit pada wajah. Cucilah wajah 2 kali sehari dengan menggunakan sabun yang lembut.


2. SESUAIKAN KOSMETIK DENGAN JENIS KULIT ANDA


Jika kulit anda berminyak maka gunakanlah kosmetik untuk kulit berminyak, jika kosmetik yang anda gunakan tidak sesuai dengan jenis kulit anda..jerawat akan segera tumbuh pada wajah anda. Jadi berhati-hatilah dalam memilih kosmetik.


4. Keringkan wajah kita dengan tuala yang bersih setelah cuci muka atau mandi, kerana bakteria sangat menyukai tempat yang lembab dan hangat.
5. MINUM AIR PUTIH


Hampir 70% kulit kita terdiri dari air, dengan minum air secukupnya setiap sehari, kulit kita akan selalu  sihat.


6. GUNAKAN PELEMBAB KULIT


Menggunakan pelembab akan membantu menyihatkan kulit kita, terutama dari kulit kering dan pecah-pecah. Namun pelembab disini bukan bererti pelembab yang berminyak..sekarang sudah banyak produk kosmetik yang berasaskan air.


7. SELALU PASTIKAN KULIT WAJAH BERSIH SEBELUM TIDUR.


Selalu cuci muka anda sebelum tidur.


8.MAKAN SAYUR DAN BUAH.


sayur-sayuran mengandungi banyak vitamin yang menyihatkan kulit kita. Perbanyakkanlah makan sayur atau buah, terutama yang mengandung vitamin E. Dengan kulit yang sihat, jerawat akan sukar untuk tumbuh dan berkembang.


9. TIDUR YANG CUKUP DAN TERATUR.


Kulit juga sama seperti kita, perlukan rehat yang cukup. Jadi biasakanlah untuk tidur yang cukup dan teratur. Keranana apabila kita tidur, kulit akan  membuang racun yang berbahaya sehingga kita bangun keesokan harinya kulit kita akan kembali segar.


Cara menghilangkan jerawat diatas merupakan tips menghilangkan jerawat yang sangat mudah untuk diikuti. Jika anda melakukannya dengan teratur dan disiplin, wajah anda menjadi segar dan mulus.

PETUA TRADISIONAL :

1.Kuning telur


Cara penggunaanya: Ambil separuh kuning telur ayam dan campurkan dengan madu lebah kira-kira satu camca teh dan bancuh hingga telur kelihatan seperti masak. Sapukan pada muka dan biarkan selama 20 minit, kemudian bilas muka dengan air suam.


2. Belimbing buluh


Kisar belimbing buluh dan sapu ke seluruh wajah anda. Lakukan setiap malam sebelum tidur.


3. Limau nipis

Ambil sebiji limau nipis dan di belah dua. Gosokkan pada wajah setiap malam sebelum tidur. Anda akan berasa sedikit pedih pada wajah tetapi limau nipis sangat berkesan dalam mengawal pengeluaran minyak pada wajah.

4. Ubat gigi


Ubat gigi di sapu di muka sebelum masuk tidur. Jika jerawat anda membengkak, sebaik-baiknya picit dan keluarkan nanah yang terdapat pada jerawat tersebut dan sapukan dengan ubat gigi. Parut jerawat tidak akan kelihatan di muka.


5. Air teh


Air teh dibiarkan sejuk semalaman dan digunakan untuk membasuh muka. Amalkan setiap hari, Insya Allah, jerawat akan berkurangan.


6. Kacang hijau


Ambil satu sudu makan kacang hijau dan rebus. Masukkan satu camca gula, dua keping kulit kayu manis dan satu kuntum bunga cengkih. Amalkan sebagai minuman setiap hari selama seminggu atau sehingga jerawat hilang.


7. Madu lebah


Gunakan madu lebah asli untuk petua ini. Sapukan madu lebah pada bahagian yang ditumbuhi jerawat dan birkan selama selama 1 jam sebelum di bilas. Amalkan setiap hari.


8. Daun belimbing buluh


Ambil daun belimbing buluhkira-kira segenggam dan tumbuk hingga lumat, tambahkan sedikit air dan di tapis. Air daun belimbing buluh itu hendaklah dibancuh dengan bedak sejuk dan disapukan pada wajah setiap malam sebelum tidur.





No comments:

Post a Comment