Sunday 22 January 2012

TIPS AWET MUDA CARA ISLAM





Sebaik sahaja bangun dari tidur,biasanya kulit wajah akn berminyak. Ramai yang tidak tahu bahawa ini lah masa yang terbaik untuk melakukan urutan wajah.

 

Urutlah sambil brselawat ke atas Nabi sebanyak 3 kali .Gunakan jari telunjuk kedua-2 belah tangan & letakkan di bawah dagu. Mula memusingkan jari ke bahagian pipi, diikuti bahagian hidung dan seterusnya dahi. Lakukan setiap pagi di susuli dengan meminum air suam sebelum sarapan pagi.

1. Sejurus bangun sahaja daripada tidur, amalan mmbaca doa adalah sangat afdal. Sebelum mengosok gigi, masukan air ke dalam mulut selama 10 saat & berselawat sebanyak 3 kali dalam hati. Jika dapat dibaca sekali ayat 35 hingga 38 surah AL-WAQIAH setiap kali mandi ( untuk curahan pertama sahaja). Mulakan dari bahagian kepala terlebih dahulu .
  1. Sebaik menunaikan solat Subuh, amalkanlah membaca surah Yusuf. Begitu juga dengan pengambilan air suam, seelok-eloknya 3 teguk. Kemudian lakukan senaman ringan sambil menghirup udara segar di luar.
  2. Amalan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Mulakan dengan jari telunjuk sehingga kelingking seterusnya ibu jari . Di galakkan menanam kuku dan rambut yang di potong atau gugur.
  3. Ketika makan , jangan disulam dengan minum air. Sebaik-baiknya minumlah setelah setengah jam selepas makan. 
  1. Selain itu,rajinlah membaca Al-Quran dengan niat yang ikhlas kerana Allah. Sentiasa menunaikan solat, di galakkan menunaikan solat tahajjud, memohon diri agar sentiasa tenang dan bersikap positif. Tiada dendam di hati dengan memaafkan semua orang sebelum tidur.



2 comments: