Friday 7 October 2011

PETUA UNTUK HILANGKAN BAU BADAN

Hari ini kita berkongsi mengenai cara untuk menghilangkan bau badan. Semua sedia maklum bahawa masalah bau badan amatlah tidak menyenangkan, malah memberikan kita tekanan untuk berdepan dengan orang ramai. Kadang-kadang kita sendiri pun tidak sedar bahawa badan kita ini juga berbau.

Menghilangkan masalah bau badan
Kesian perempuan ni, tak pasal-pasal kene tahan bau ketiak berpeluh. :)

Untuk mengelakkan diri anda daripada masalah badan berbau, disini aku kongsikan petua dan cara mengatasinya, anda bolahlah amalkan petua seperti berikut:
  • Ambil beberapa batang serai dan buah limau kasturi, selepas itu rebus sehingga mendidih. Kemudian campurkan dengan air mandian. Mandilah dengan air tersebut setiap pagi dan petang selama seminggu.
  • Ambil sebiji timun muda. Kupas kulitnya dan dibasuh dengan bersih. Sapukan mentimun pada bahagian badan yang mudah berpeluh. Lakukan berulang kali selama beberapa hari setiap kali selepas anda mandi. Lama kelamaan bau badan anda akan hilang.
  • Ambil limau purut, limau nipis ataupun limau kasturi dan selepas itu dibelah dua. Sebelum mandi, sapukan limau ke seluruh badan ataupun pada tempat-tempat berbau seperti ketiak. Biarkan 5 minit sebelum dibilas dengan air atau mandi. Insyaallah bau badan akan hilang.
  • Minum air rebusan daun sirih atau daun nenas muda yang telah dicampurkan dengan garam. Amalkan sekurang-kurangnya selama seminggu.
  • Potong pendek batang pokok kantan segar dan tumbuk hingga lumat. Rebus kantan yang ditumbuk itu hingga mendidih kemudian angkat dan biarkan sejuk. Jadikan air rebusan itu sebagai mandian. Gunakan air biasa untuk bilasan yang terakhir.
  • Rebus secekak serai wangi, daun jambu, daun lengkuas dan daun pandan. Campurkan air rebusan tadi dengan sebaldi air biasa. Amalkan mandian ini tiga kali seminggu.
  • Selepas mandi, gosokkan seketul tawas pada bahagian-bahagian badan tertentu terutamannya di ketiak.
  • Goreng segenggam beras tanpa minyak sehingga hangus. Ramas hingga hancur dan bancuh bersama air asam jawa. Gosokkan di bahagian yang mudah berpeluh. Biarkan selama 10 minit sebelum mandi. Lakukan sekerap mungkin.
  • Campurkan tawas yang telah dijadikan serbuk dengan sedikit beras. Gaulkan kedua-duanya dan disapu ke seluruh badan yang mudah berpeluh. Lakukan setiap malam sebelum tidur.
  • Lumurkan hampas kelapa ke seluruh badan. Biarkan selama 45 minit sebelum dibilas dengan air bersih.
  • Gosokkan hampas teh yang telah digunakan pada seluruh badan terutama di ketiak selama 15 minit sebelum mandi. Amalkannya dua kali seminggu.
Itulah serba sedikit perkongsian bagaimana untuk menyelesaikan masalah bau badan. Diharap dengan perkongsian petua ini dapat membuka minda anda semua untuk mengatasi masalah bau badan. Ingat, kadang-kadang orang yang rapat dengan kita juga rimas jika badan kita berbau, malah malu nak menegur melainkan dia sememangnya tak tahu malu. :)

No comments:

Post a Comment